Kanał RSS - Newsletter SITA Aukcje SITA w Allegro Kanał SITA w Youtube Strona SITA w Google+ Profil SITA w Facebooku

Opublikowano dnia: 2016-05-24

Aktualności

Spokojne ciało - spokojny umysł

„Budzikom śmierć” – dawno, dawno temu śpiewali Chojnacki i Piasek.

Na pewno znasz najprzyjemniejszy sposób budzenia się - bez pomocy budzika. Po chwili uświadamiasz sobie, że jest niedziela. Nigdzie się nie śpieszysz, nie musisz wstawać w pośpiechu. Pozwalasz sobie na kilka chwil lenistwa. Oczy wciąż masz zamknięte, słyszysz wszystkie dźwięki - od sąsiadów z góry, śpiew ptaków i dalekie ujadanie psa z zewnątrz. Normalnie nie zwracasz na nie uwagi. Jednak teraz – lepiej niż zwykle uświadamiasz sobie co dzieje się dookoła. Ale jednocześnie to wszystko jest mało ważne. Otulasz się mocniej kołdrą. Czujesz przyjemne ciepło rozchodzące się po całym ciele. Odczuwasz błogą ociężałość rąk i nóg, oddychasz głęboko i równomiernie, towarzyszy ci wewnętrzny spokój. Taki stan może trwać kilkanaście sekund, ale czasem nawet kilka minut. Ten stan to właśnie stan relaksu.

Jest naturalnym stanem naszego ciała i umysłu. Towarzyszy nam przynajmniej dwukrotnie w ciągu doby, rano – tuż po przebudzeniu i wieczorem, na chwilę przed zaśnięciem. Zazwyczaj trwa bardzo krótko, dlatego często nawet go nie zauważamy. No chyba, że jest niedziela... Po czym go rozpoznać? Jak sama nazwa wskazuje - po rozluźnieniu, które nas ogarnia. W stanie relaksu zmienia się zachowanie naszego ciała i funkcjonowanie naszego mózgu. Mózg każdego człowieka można porównać do rozgłośni radiowej nadającej audycje dwadzieścia cztery godziny na dobę. W zależności od tego co w danej chwili robimy, nasz mózg emituje określony rodzaj fal mózgowych. W stanie codziennej aktywności, kiedy jesteśmy skupieni na rozwiązaniu konkretnego problemu w wykresie elektroencefalograficznym naszych fal mózgowych dominują fale beta. Przy czynnościach, które wykonujemy przez dłuższy czas i niejako z automatu, np. podczas monotonnej jazdy samochodem po autostradzie – przeważają fale theta, pojawiają też kiedy śnimy. Kiedy mocno i głęboko śpimy, ale nic nam się nie śni, pojawiają się fale delta. Natomiast w stanie relaksu dominują fale alfa.

Fale alfa nasz mózg emituje kiedy jesteśmy w dobrym nastroju, spokojni, wyciszeni. Ich aktywność można zwiększyć poprzez zamknięcie oczu i głębokie oddychanie. Stan alfa wiąże się też z lepszym zapamiętywaniem nowych informacji. Stąd pomysł, żeby wykorzystać go do zapamiętywania nowych słów i ich znaczeń, na przykład podczas nauki języków obcych. Badania pokazują, że przy zapamiętywaniu nowych słów i zwrotów w stanie relaksu można co najmniej trzykrotnie przyspieszyć proces nauki języka obcego.

Ale co zrobić, żeby osiągnąć stan relaksu kiedy indziej niż w niedzielny poranek? Najłatwiej zrobić to z urządzeniem SITA, które umożliwia nam „podgląd” własnego oddechu. Koncentracja na oddechu sprzyja osiąganiu stanu relaksu. Urządzenie SITA ma wbudowane diody, które zapalają się w momencie, kiedy nabieramy powietrza i gasną, gdy je wydychamy. Świecącym diodom towarzyszy tzw. dźwięk bio. Dzięki tym sygnałom nasze ciało uspokaja się, wyrównuje się oddech, stabilizuje rytm serca, mięśnie się rozluźniają. W spokojnym ciele – spokojny umysł w stanie relaksu.

Łukasz Szary
Komentarze:
Dodaj komentarz (maks.1000 znaków): 0

Podpis:

Przepisz 6 liter z obrazka:
<< powrótCopyright © SITA sp. z o.o.<< SITAWersja mobilna >> Strona SITA w Google+ Profil SITA w Facebooku Aukcje SITA w Allegro Kanał SITA w Youtube
 Wersja standardowa >>

Serwis witryny:    Pozycjonowanie stron: Be Perfect