Back to top
Obraz
Fale mózgowe: alfa, theta, beta, gamma, delta
Przeczytasz w
3 minut
Relaks i Nauka
Autor
SITA

Fale mózgowe: alfa, theta, beta, gamma, delta

Z pewnością tego nie czujesz, ale aktywność elektryczna Twojego mózgu ulega licznym zmianom w ciągu dnia, a także w czasie nocnego wypoczynku. Co to oznacza w praktyce? Poszczególne fale mózgowe różnią się od siebie częstotliwością, a każda z nich działa na organizm człowieka w nieco inny sposób. Przeczytaj, by poznać rodzaje fal mózgowych i dowiedzieć się, jak wpływają na Twoje samopoczucie.

Czym są fale mózgowe?

Aby zrozumieć, czym są fale mózgowe, trzeba przyswoić sobie pojęcie aktywności elektrycznej mózgu. Jest to nic innego, jak przekazywanie między komórkami nerwowymi impulsów elektrycznych, które tworzą rozbudowaną sieć połączeń. Fale mózgowe stanowią obraz aktywności elektrycznej mózgu. Ich charakter uzależniony jest od wykonywanej w danej chwili czynności. Zakres częstotliwości fal zmienia się wielokrotnie w ciągu dnia, wraz z naszą aktywnością. Od częstotliwości fal w dużym stopniu zależy stan psychiczny człowieka.

Rodzaje fal mózgowych to alfa, beta, gamma, theta i delta. Należy pamiętać, że wraz z wiekiem podlegają one zmianom, a ich charakter nie jest statyczny. Niezależnie od częstotliwości, wszystkie fale mózgowe pełnią w organizmie ważną rolę i współistnieją ze sobą w określonych obszarach mózgu. Dzięki nim możemy wprowadzać się w stan relaksu, a także skupiać na czymś wzmożoną uwagę.

Fale alfa, czyli czujny relaks

Ich częstotliwość wynosi 7-12 Hz. Fale o tym zakresie są charakterystyczne dla stanu głębokiego relaksu. Pojawiają się, gdy jeszcze nie śpimy, ale jesteśmy spokojni i odprężeni, np. gdy leżymy z zamkniętymi oczami lub oglądamy telewizję. Fale alfa emitowane są tuż po przebudzeniu się. Towarzyszą głębokiej zadumie i sprzyjają kreatywności. Przynoszą inspirację i wspierają pozytywne myślenie. W nadmiarze mogą jednak wywoływać zaburzenia koncentracji. Jeśli natomiast fale alfa emitowane są w zbyt małym stopniu, pojawia się obniżony nastrój, niski poziom motywacji, a nawet depresja. Stymulacja mózgu falami dźwiękowymi może okazać się skuteczna w jej leczeniu.

Fale beta, czyli skupienie

To najbardziej popularna częstotliwość fal mózgowych w ciągu dnia. Fale beta sprzyjają skupieniu oraz przeżywaniu emocji. Pojawiają się podczas działania i są niezbędne dla logicznego myślenia, a także komunikacji z innymi. Ich częstotliwość wynosi 12-33 Hz. Fale beta pozwalają nam rozwiązywać problemy, prowadzić samochód oraz odbierać i analizować pochodzące ze świata zewnętrznego bodźce. Jeśli ich poziom jest zbyt niski, stajemy się nadmiernie rozluźnieni, a nasz nastrój spada. Zbyt wiele fal beta może skutkować odczuwaniem lęku oraz stresu.

Fale gamma – co o nich wiemy?

Biorąc pod uwagę pozostałe rodzaje fal mózgowych, o falach gamma wiemy stosunkowo niewiele. Ich częstotliwość jest wysoka i przekracza 40 Hz. Pojawiają się, gdy odczuwamy skrajne emocje i można je znaleźć w każdej części mózgu. Fale gamma sprzyjają tworzeniu się skojarzeń i innym procesom poznawczym. To od nich w dużej mierze zależy styl uczenia się oraz zdolność do przyswajania nowych informacji.

Fale delta – głęboki sen

Posiadają niską częstotliwość, która mieści się w granicach 0,5-4 Hz. Fale delta są niezbędne dla głębokiego, pozbawionego marzeń snu. Jak wynika z badań, niemowlęta oraz małe dzieci produkują je w dużej ilości, lecz wraz z wiekiem poziom tych fal w mózgu spada, co wiąże się z obniżoną zdolnością do wypoczynku. Fale delta mają związek z procesami, które zachodzą w naszym ciele bez udziału świadomości. Należą do nich m.in. trawienie czy regulacja pracy serca. To pasmo sprzyja regeneracji organizmu. Ich wysoki poziom może jednak świadczyć o uszkodzeniu mózgu.

Fale theta – spokój i kreatywność

To już ostatni rodzaj fal mózgowych. Ich częstotliwość wynosi 4-8 Hz, a aktywność wzmaga się w trakcie snu lub gdy oddajemy się refleksjom. Sprzyjają wyobraźni i poprawiają zdolność do zapamiętywania. Fale theta są charakterystyczne dla stanu medytacji. Działają inspirująco i pobudzają kreatywność. Ich odpowiedni poziom wzmaga intuicję. Gdy jest ich jednak zbyt dużo, pojawia się senność i trudności w koncentracji.

Stymulacja mózgu falami dźwiękowymi pozwala wpływać na jego aktywność, w tym także częstotliwość fal mózgowych. Dzięki niej możemy zwiększyć swoją zdolność do koncentracji i zapamiętywania, np. podczas nauki języków obcych metodą SITA. Zastosowanie odpowiednich bodźców dźwiękowych zwiększa efektywność nauki i sprawia, że nowe informacje pozostają w pamięci na długo.

Ucz się szybciej z SITA Calm!

Dzięki nowemu urządzeniu SITA Calm nowy język przyswoisz do 5 razy szybciej niż metodą tradycyjną. Sprawdź jak przyjemna może być nauka języka obcego.

Obraz
sita calm

Zobacz Podobne

Przeczytasz w
6 minut
Czy wiesz, że metodą SITA możesz uczyć się dowolnych, własnych materiałów? Nagranie odpowiednio przygotowanego tekstu znacznie ułatwi pracę nad nim i zapamiętywaniem go. Obojętne, czy przygotowujesz się do egzaminu czy do publicznego wystąpienia, uczysz się roli czy utrwalasz w pamięci skomplikowane sformułowania – stosując metodę SITA, nauczysz się szybo i skutecznie.
Przeczytasz w
2 minut
Trening Jacobsona nazywany jest inaczej Progresywną Relaksacją Mięśni. Technika ta została opracowana przez amerykańskiego psychiatrę, Edmunda Jacobsona w latach 30. XX wieku. Edmund Jacobson był nie tylko psychiatrą, ale także specjalistą od chorób wewnętrznych na Uniwersytecie w Chicago. Twierdził on, że „zaniepokojony umysł nie może istnieć w zrelaksowanym ciele”. Metoda, którą stosował w terapii, mówiąc w skrócie, polega na stopniowym rozluźnianiu całego ciała. A rozluźnione i odprężone ciało pozytywnie wpływa na umysł.
Przeczytasz w
3 minut
Pytania pośrednie w języku angielskim stosowane są bardzo często w codziennej rozmowie. Właściwie niegrzeczne jest zadawanie pytań wprost. Jeżeli zależy nam na tym, żeby dobrze wypaść i nawiązać pozytywny kontakt, a przede wszystkim, żeby uzyskać odpowiedź, powinniśmy włączyć pytania pośrednie do użytku jak najszybciej i stosować je jak najczęściej.