Back to top
Obraz
Fale mózgowe delta – co się dzieje gdy głęboko śpisz?
Przeczytasz w
5 minut
Relaks i Nauka
Autor
SITA

Fale mózgowe delta – co się dzieje gdy głęboko śpisz?

Wyróżniamy 5 rodzajów fal mózgowych, a najwolniejsze wśród nich są fale o częstotliwości 0,5-4 Hz, nazywane falami delta. Pojawiają się w trakcie głębokiego, pozbawionego marzeń snu. Co o nich wiemy? Co dzieje się z organizmem, gdy aktywność fal delta rośnie? Przeczytaj, by dowiedzieć się więcej.

Fale delta w mózgu

Ich częstotliwość jest najniższa, a amplituda najwyższa z wszystkich poznanych dotychczas rodzajów fal mózgowych. Ich emisja rośnie, gdy głęboko śpimy. W wolnofalowej fazie snu dochodzi do spowolnienia procesów starzenia się organizmu, a także jego regeneracji. Fale mózgowe delta sprzyjają utrwalaniu śladów pamięciowych i wspomaganiu układu odpornościowego. Jeśli ich aktywność wzrasta, zmniejszeniu ulega dostęp do informacji oraz świadomość świata fizycznego.

Fale mózgowe o tej częstotliwości dominują u niemowląt. Wraz z wiekiem ich poziom spada, a po osiągnięciu 75. roku życia często zanikają, co oznacza brak fazy głębokiego snu. Fale delta w mózgu kobiety osiągają wyższy stopień emisji niż w przypadku mężczyzn. Działają stymulująco na układ hormonalny, ograniczając wydzielanie TSH, a wzmagając produkcję prolaktyny i somatoliberyny.

Stan delta – medytacja

Mimo że fale mózgowe delta pojawiają się głównie w fazie głębokiego snu, ich aktywność może wzrastać także podczas medytacji. Osiągnięcie stanu delta możliwe jest jednak wyłącznie w przypadku zaawansowanych w praktykowaniu medytowania osób, które potrafią do tego stopnia spowolnić oddech i wpłynąć na bicie serca, by ich wykrycie stało się niemal niemożliwe. Jak wygląda stan delta? Medytacja na tej częstotliwości fal mózgowych porównywana jest często do przebywania w pustce i przywodzi na myśl próżnię białego światła. Medytujący zawieszony jest w bezczasie, a otaczająca go rzeczywistość jest bezkształtna. Doświadcza tzw. „zawieszenia animacji”, w którym czas upływa, a otoczenie nie ulega zmianom.

Fale delta – choroby

Wysoki poziom fal delta może wskazywać na choroby, np. uszkodzenia mózgu u małych dzieci lub zaburzenia uwagi u dorosłych. Jeśli ich emisja jest zbyt mała, mogą pojawiać się problemy ze snem. Fale mózgowe o niskiej częstotliwości i wysokim stopniu aktywności sprzyjają lunatykowaniu, mówieniu przez sen oraz innym zachowaniom o charakterze parasomnii.

Fale mózgowe delta wykazują podniesioną aktywność w ciężkich postaciach schizofrenii. Nieregularne fale delta zaobserwowano u cukrzyków oraz osób cierpiących na padaczkę. Wysoka emisja fal delta występuje również w przypadku depresji. Wiedzę o wpływie częstotliwości fal mózgowych na możliwości poznawcze i stan psychiczny człowieka można wykorzystać w alternatywnych sposobach uczenia się, np. metodą SITA, która – ze względu na swoją skuteczność – od lat cieszy się popularnością wśród osób, które chcą opanować język obcy.

Nowy poziom relaksu z SITA Calm!

Odkryj wszystkie korzyści płynące z dobroczynnego stanu głębokiego odprężenia.

Obraz
sita calm

Zobacz Podobne

Przeczytasz w
6 minut
Czy wiesz, że metodą SITA możesz uczyć się dowolnych, własnych materiałów? Nagranie odpowiednio przygotowanego tekstu znacznie ułatwi pracę nad nim i zapamiętywaniem go. Obojętne, czy przygotowujesz się do egzaminu czy do publicznego wystąpienia, uczysz się roli czy utrwalasz w pamięci skomplikowane sformułowania – stosując metodę SITA, nauczysz się szybo i skutecznie.
Przeczytasz w
2 minut
Trening Jacobsona nazywany jest inaczej Progresywną Relaksacją Mięśni. Technika ta została opracowana przez amerykańskiego psychiatrę, Edmunda Jacobsona w latach 30. XX wieku. Edmund Jacobson był nie tylko psychiatrą, ale także specjalistą od chorób wewnętrznych na Uniwersytecie w Chicago. Twierdził on, że „zaniepokojony umysł nie może istnieć w zrelaksowanym ciele”. Metoda, którą stosował w terapii, mówiąc w skrócie, polega na stopniowym rozluźnianiu całego ciała. A rozluźnione i odprężone ciało pozytywnie wpływa na umysł.
Przeczytasz w
3 minut
Pytania pośrednie w języku angielskim stosowane są bardzo często w codziennej rozmowie. Właściwie niegrzeczne jest zadawanie pytań wprost. Jeżeli zależy nam na tym, żeby dobrze wypaść i nawiązać pozytywny kontakt, a przede wszystkim, żeby uzyskać odpowiedź, powinniśmy włączyć pytania pośrednie do użytku jak najszybciej i stosować je jak najczęściej.