Metoda Helen Doron – na czym polega i jak pomaga w nauce języków obcych?
Metoda Helen Doron to jedna z najpopularniejszych obecnie technik przyswajania języka obcego. Skierowana do najmłodszych, opiera się na zasadzie nauki poprzez zabawę. W jaki sposób właściwie działa? Jak wygląda w praktyce? I czy istnieją lepsze metody na naukę języków obcych? Sprawdźmy!
Metoda Helen Doron – skąd się wzięła?
Na początku lat 80. Helen Doron – brytyjska specjalistka w zakresie językoznawstwa – wpadła na pomysł, aby wykorzystać mechanizmy zachodzące podczas nauki gry na instrumencie do przyswajania języków obcych. Zainspirowała ją do tego grająca na skrzypcach córka, której muzyczne popisy uzmysłowiły Doron, że dzieci mają wrodzoną zdolność przyswajania tego, co słyszą.
Swoje odkrycie postanowiła przełożyć na naukę języków obcych. Wierzyła, że dzieci są w stanie "osłuchać się" z językiem obcym dokładnie tak samo, jak z językiem ojczystym. Potrzebują do tego tylko ekspozycji na ten język i stałego, lecz bardzo naturalnego kontaktu z jego użyciem i brzmieniem. W ten sposób powstała słynna metoda Helen Doron, która w dużej mierze opiera się właśnie na naśladownictwie.
Metoda Helen Doron – na czym polega?
Metoda Helen Doron to metoda audiowizualna, która polega przede wszystkim na wielokrotnym słuchaniu tła w języku obcym, a następnie jego pozytywnym wzmocnieniu. W jaki sposób się to odbywa? Za pomocą piosenek, filmów, aplikacji edukacyjnych i innych mediów wykorzystujących dźwięk. Lekcje prowadzone są stacjonarnie przez wyspecjalizowanych nauczycieli.
Wszystkie odbywają się całkowicie w języku angielskim – aby dzieci mogły jak najbardziej zanurzyć się w języku. Program nauczania dostępny jest dla dzieci od 3 miesięcy do 19. roku życia. Zgodnie z założeniami Helen Doron, im wcześniej najmłodsi nawiążą kontakt z językiem, tym ich nauka będzie efektywniejsza (i łatwiejsza). Metoda Helen Doron podchodzi do języka kompleksowo – uczy nie tylko wymowy, ale również słownictwa, gramatyki i konwersacji.
Angielski dla dzieci metodą Helen Doron
Metoda Helen Doron najczęściej wykorzystywana jest do nauki języka angielskiego. Lekcje obejmują zwykle zabawy, ćwiczenia ogólnorozwojowe i interakcje z nauczycielem. Dzieci słuchają piosenek, oglądają filmy i uczą się reagować na proste polecenia. Zajęcia odbywają się w małych grupach, które liczą od 4 do 8 osób. Lekcje pomagają najmłodszym nie tylko w przyswajaniu języka, ale również w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych. Uczą percepcji, wrażliwości na bodźce i zwiększają potencjał intelektualny dziecka. Metoda ta jest bardzo skuteczna w przypadku dzieci najmłodszych – szczególnie kiedy rozpoczyna się jej stosowanie w okresie kształtowania mowy.
Jaką metodę nauki języka wybrać?
Czy nauka przebiegająca zgodnie z przedstawionymi wyżej założeniami to najlepszy sposób na przyswojenie języka obcego? Pomimo licznych zalet, warto wspomnieć także o ograniczeniach, z jakimi wiąże się metoda Helen Doron. Dla dorosłych jest ona bowiem mniej przydatna. Sprawdza się dobrze tylko w przypadku dzieci i nastolatków, ze szczególnym uwzględnieniem najmłodszych grup wiekowych. Wymaga ponadto bardzo aktywnego udziału w procesie nauki – nie tylko na lekcjach, ale również w czasie wolnym.
Alternatywą dla niej jest metoda SITA. To nowatorskie podejście do nauki języków obcych, które wykorzystuje techniki relaksacyjne i działanie fal mózgowych. Opiera się na badaniach naukowych, według których mózg wprowadzony w stan relaksu dużo lepiej rejestruje, a następnie przechowuje nabyte wówczas informacje. Gdy jesteśmy odprężeni, poprawie ulega synchronizacja obu półkul mózgowych oraz nasze zdolności percepcyjne, w związku z czym nauka jest szybsza i efektywniejsza.
Podsumowując, należy stwierdzić, że angielski metodą Helen Doron jest bez wątpienia ciekawym i skutecznym sposobem na naukę języka obcego, szczególnie w przypadku najmłodszych. Metoda SITA jest jednak bardziej uniwersalna, wszechstronna i efektywna. Wykorzystując fale magnetyczne mózgu, zapewnia nawet 5 razy szybsze rezultaty nauki oraz może być stosowane przez reprezentantów różnorodnych grup wiekowych.